Teaching in the prevention of tuberculosis: An understanding in the dental staff of the Hospital San Vicente de Paúl- Risaralda, during the year 2021

Authors

  • Isadora Blanco Pérez Docente investigador de la Fundación Universitaria del área andina, grupo de investigación los asépticos, Facultad de Ciencias de la Salud y del Deporte, Programa de Odontología, Seccional Pereira, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.54139/odousuc.v23i1.420

Keywords:

prevention, tuberculosis, strategy, education, dentistry

Abstract

The present investigation sheds light on how the dental professional in constant interrelation with diseases such as Tuberculosis (TB) from his environment interacts with the conditions that allow the prevention of the disease; this constitutes an occupational condition of risk for his life. The aim was interpret the teaching strategies for the clinical prevention of tuberculosis in the dental personnel of the San Vicente De Paúl-Risaralda Hospital. The study had a qualitative approach, of a phenomenological and hermeneutic type, having a comprehensive and interpretative scope from the philosophical foundations that confers us as a method where the dialogue by means of participant observation and the semi-structured interview as instruments of data collection, allowed the interpretation of knowledge from the perspective of the dental personnel, 3 dentists were included, the data were processed with the help of the Atlas.ti program. When analyzing from the perspective of the personnel, relevance is given to diseases, the concentration of the patient's attention in the oral cavity. When addressing strategies, absence constitutes one of the most relevant categories: Absence of strategies, absence of sense of belonging and responsibility in relation to the dissemination of information linked to Tuberculosis. It is inferred that clinical prevention is assumed as a superficial vision on the basis of assumptions made by the dentist; this set of features founds a culture that needs to be transformed for the good of the staff working in the Hospital and the social context that surrounds them.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Laredo E. Nivel de conocimiento y actitud sobre atención estomatológica de pacientes con tuberculosis pulmonar en estudiantes de odontología, año 2016 [Tesis de pregrado]. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Odontología, Escuela Profesional de Odontología.

Informe mundial sobre la tuberculosis 2020: sinopsis [Global tuberculosis report 2020: executive summary]. Ginebra: Organización Mundial de la Salud; 2021. Licencia: CC BY-NC-SA 3.0 IGO. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/106 65/340396/9789240022652spa.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ministerio de la Protección Social. Colombia destaca reducción de la tuberculosis. Bogotá, D.C.: Ministerio de la Protección Social, Dirección General de Salud; 2021. Disponible en: https://www.minsalud.gov.co/Paginas/Colombia-destaca-reduccion-delatuberculosis.aspx#:~:text=Colombia%20es%20el%20quinto%20pa%C3%ADs,con%20el%20a%C3%B1o%20inmdiatamente%20anterior

Pineda S, Meneses Gómez E, Giraldo Quintero L. Evaluación de la presencia de bacterias patógenas en aerosoles generados por piezas de alta velocidad. Rev. nac. odontol. [Internet]. 6 de septiembre de 2021 [citado 4 de agosto de 2022];17(1):1-11. Disponible en: https://revistas.ucc.edu.co/index.php/od/articl e/view/3758

Hernández SJM, Andrade H, Murillo LE, et al. Mortalidad por tuberculosis, estudio del registro en municipios del departamento del Chocó, Colombia, 2012. Enf Infec Microbiol. 2018;38 (2):38-43. https://www.medigraphic.com/cgibin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=86323

Díaz Barriga, F. Enseñanza Situada: Vínculo entre la escuela y la vida. Mexico D.F.: McGraw-Hill; 2006.

Hernández Lunagómez, Diana. El diseño e incorporación de estrategias didácticas en los procesos de enseñanza-aprendizaje en Odontología. Adecuación del Aprendizaje Basado en Problemas. CPU-e, Revista de

Investigación Educativa [Internet]. 2010; (10):1-32. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=2831

Mejía MF, Tovar I, Gómez Bernal1, AM, Bonilla M, Berrío AF, Pérez A. Conocimiento y actitud del futuro odontólogo frente a pacientes con diagnóstico de tuberculosis (TB). Journal odont col [Internet]. 15 de junio de 2012 [citado 4 de agosto de 2022];5(9). Disponible en: https://revistas.unicoc.edu.co/index.php/joc/a rticle/view/209

Ministerio de la Protección Social. Plan estratégico “Hacia el fin de la Tuberculosis,

Colombia 2016-2025”. Bogotá, DC: Ministerio de la Protección Social, Dirección General de Salud; 2016. Disponible en: https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/ BibliotecaDigital/RIDE/INEC/INTOR/Planestrategico-fin-tuberculosis-colombia-2016-2025.pdf

Barrio Maestre JM, Hamann B. Antropología pedagógica. Introducción a sus teorías, modelos y estructuras. Revista Complutense de Educación. 1995; 6(1): 226.

Martínez MA. El enfoque sociocultural en el estudio del desarrollo y la educación. Revista electrónica de investigación educativa. 1999;1 (1).

Tobon S. Formación Basada en Competencias Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. 2nd ed. Bogora: ecoe Ediciones; 2005.

Fuster D. Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico. Propósitos y Representaciones. 2019 7(1): 201-29.

Colombia. Ministerio de la Protección Social. Resolución número 8430 de 1993. Por la cual se establecen las normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud. Diario Oficial, Octubre 1993.

https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/RESOLUCION-8430-DE-1993.PDF

Quispe-Prieto Silvia, Caipa-Ramos Manuel, Salas-Hallasi Solange, Salvador-Oré Karen, Romani Franco. Prácticas y conocimientos sobre prevención primaria de tuberculosis en estudiantes universitarios de ciencias de la salud en la región Tacna, Perú. An. Fac. med. [Internet]. 2019 Oct [citado 2022 Ago 08]; 80(4):475-481. Disponible en: http://dx.doi.org/10.15381/anales.v80i4.16931.

Burger MS, Abraham-Inpijn L, Vissink A. Tuberculose in de tandartspraktijk. Epidemiologie, klinisch beeld en preventie [Tuberculosis in the dental office. Epidemiology, clinical view and prevention]. Ned Tijdschr Tandheelkd. 2012;119(4):17582.

Bektasova MV, Nekrasov SP, Sheparev AA, Lastova EV, Potapenko AA, Anufrieva EA. Health improvement in the medical staff of tuberculosis services in the Primorsky Territory. Tuberk Biolezni Legkih. 2009;(7):20-3

Menzies D, Joshi R, Pai M. Risk of tuberculosis infection and disease associated with work in health care settings. Int J Tuberc Lung Dis. 2007;11(6):593-605.

Heidegger M. El ser y el tiempo. 1927. Separata del Anuario de Filosofía e Investigación Fenomenológica.

Published

2022-07-01

How to Cite

Blanco Pérez , I. (2022). Teaching in the prevention of tuberculosis: An understanding in the dental staff of the Hospital San Vicente de Paúl- Risaralda, during the year 2021 . ODOUS, 23(1), 41–52. https://doi.org/10.54139/odousuc.v23i1.420

Issue

Section

Original Article