Redemption of the guidance role and its implication within the framework of the new educational project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54139/revcseduc.v31i57.100

Keywords:

counselor, redemption, role, new educational project

Abstract

The Organic Law of Education 2009, poses challenges to professionals who work in the educational field. In this sense, the counselor is assigned a role based on humanistic tendencies that interacted with the psychological bases of the student, for which reason he must work as a planner, advisor, consultant, action coordinator and researcher. The purpose of this study was to provide the counselor with an interdisciplinary and transdisciplinary tool for their praxis, in order to achieve the development of autonomous, critical and social transforming citizens within education. The research was qualitative and the method, an ethnographic methodological design, the type of descriptive field research. The diagnosis yielded unsatisfactory results, which is why it is concluded that the educational guidance process in the institutions has flaws, so the model is elaborated and validated, so that it is implemented.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almanguer, T. (1998). Fundamentos Sociales y Psicológicos de la Educación. (2da. ed.) Trillas.

Ardeles, S. (2002). Valores Presentes en el Hombre. Ediciones Santa Fe.

Asamblea Nacional Constituyente. (1999, 20 diciembre). Constitución de la República Bolivariana de Venezuela. Gaceta Oficial de la República de Venezuela, 36.860 (Extraordinario).

Asamblea Nacional de la República Bolivariana de Venezuela. (2009, 15 agosto). Ley Orgánica de Educación. Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela, 5.929 (Extraordinario).

Ausubel, D. (1996). Psicología Educativa: Un Punto de Vista Cognitivo. Trillas.

Castillo, H. (2009). Aproximación Teórica para la Redimensión del Rol del Orientador en el Marco del Nuevo Proyecto Educativo, Sustentado en la Educación como Continuo Humano. [Tesis Doctoral publicada. Universidad de Carabobo].

Geymonat, L. (1999). Límites Actuales de la filosofía y la Antropología. Editorial Gedisa. Lipman, M. (1997). Pensamiento Complejo y Educación. Madrid. Ediciones La Torre.

Ludojoski, R. (1997). La Andragogía: Educación del Adulto. Editorial Guadalupe.

Malpica de P., A. (2000). Estrategias para una Orientación Efectiva. Ponencia Congreso Mundial de Orientación. Paris.

Miller, F. (1998). Principios y Servicios de Orientación Escolar. Revista Magisterio Español. Madrid. España. https://www.redalyc.org/pdf/3761/376140387003.pdf

Ministerio de Educación. (2007). Modelo Curricular del Sistema Educativo Bolivariano. Venezuela.

Osorio, R. (2010). Orientación Educacional y Educación Integral. (s/n) https://www.nodo50.org/sindpitagoras/integral.htm

Vilera, J (2000). La Orientación en las Nuevas Políticas Educativas del País. Ponencia del XX Encuentro Nacional de Orientadores. San Carlos, Estado Cojedes. Venezuela.

Watts, A. (1998). El Rol de Orientación de Carreras en Sociedades de Transición. McGraw Hill Interamericana.

Published

2021-06-01

How to Cite

Castillo Acosta, H. M. (2021). Redemption of the guidance role and its implication within the framework of the new educational project. Revista Ciencias De La Educación, 31(57), 89–109. https://doi.org/10.54139/revcseduc.v31i57.100

Issue

Section

Investigación