Management strategic plan for the integration of students with autistic spectrum disorder into the regular classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54139/revcseduc.v31i57.101

Keywords:

strategies, management, regular classroom, ASD

Abstract

The results of a research whose purpose is to promote the effective integration of students with autism spectrum disorder (ASD) into the regular classroom are presented. For this, a managerial strategic plan is proposed which allows to achieve this objective. The work was framed in the modality of feasible project, developed in three phases: diagnosis, feasibility and design of the proposal. In the data collection process, a sample of fourteen teachers from the National Basic School “Güere”, Naguanagua Municipality, Carabobo State was taken and a questionnaire with twenty questions polychotomic alternatives was made. The analysis of the available information shows the weaknesses in the process of incorporating said students into the regular classroom. The manager does not promote the adequate strategies and the teachers do not feel trained when caring for children with ASD; hence the need to establish actions conducive to their insertion effectively.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Artigas-Pallares, J. y Paula, I. (2012). El autismo 70 años después de Leo Kanner y Hans Asperger. Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría [Revista en línea], 32(115), 567-587. Disponible: https://doi.org/10.4321/S0211-57352012000300008 [Consulta: 2020, septiembre 10].

Asociación Estadounidense de Psiquiatría. (2013). Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales (DSM-5) (5a. ed.). Madrid: Editorial Médica Panamericana.

Bautista, R. (1993). Necesidades educativas especiales. Granada: Ediciones

Aljibe. Garza, R. y Leventhal, S. (2008). Aprender cómo aprender. México: Trillas, S.A.

Gemas, R. (2011). Integración escolar. Buenos Aires: Editorial Aique.

Gibson, J., Ivancevich, J., Donnelly, J. y Konopaske, R. (2006). Organizaciones: comportamiento, estructura y procesos (12a. ed.). México: Editorial McGraw Hill.

Jaramillo, H. (2009). Planeamiento y Gestión estratégica. Caracas: Editorial Gente Gerente.

Martínez, A. (2012). Formación del docente de la primera etapa en educación básica en estrategias de integración escolar del niño con trastorno del espectro autista en el aula regular. Trabajo de grado de maestría no publicado, Universidad de Zulia, Maracaibo, Venezuela.

Martínez, L. (2007). Psicología de las dificultades de aprendizaje: Introducción a la educación especial (5a. ed.). Madrid: Pirámide.

Núñez, C. (2009). Integración escolar: Situación actual y prospectiva de la educación especial. Madrid: Grao.

Pacheco, D. (2010). Organización y gerencia. Madrid: Barbería del Valles.

Rocambrum, M. (2009). Educación especial hacia la integración. Madrid: Editorial Española.

Ruiz, C. (2010). Instrumentos de investigación educativa: Procedimientos para su diseño y validación. Barquisimeto: Ediciones CIDEG, C.A.

Sallenave, J. (2009). La gerencia integral educativa. Bogotá: Norma.

UNESCO. (1994). Conferencia Mundial sobre Necesidades Educativas Especiales: Acceso y Calidad [Documento en línea]. Disponible: https://sid.usal.es/idocs/F8/8.4.21366/8.4.21366.pdf [Consulta: 2020, diciembre 18].

Published

2021-06-01

How to Cite

Martínez Monasterios, A. E., Torcuato Sierra, S. J., & Sosa Flores, O. I. (2021). Management strategic plan for the integration of students with autistic spectrum disorder into the regular classroom. Revista Ciencias De La Educación, 31(57), 110–142. https://doi.org/10.54139/revcseduc.v31i57.101

Issue

Section

Investigación