López-Tamés and Jesualdo: meeting points in poetry for children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54139/revcseduc.v31i57.102

Keywords:

poetry, exclusion, primary school, vision, López-Jesualdo

Abstract

his attempt, approach to the research work segment of the inspiring source was to consider poetry as part of the teaching and learning process in the Classrooms of the Primary School. Given that it has not been given the place it deserves Being this Instrumentally powerful to promote knowledge. Regarding the phenomenological approach, “Introduction to Children's Literature” by López-Tamés and “Children's Literature” by Jesualdo are discussed with respect to the vision of these authors in their works. Under the following precepts aimed at the exclusion of poetry in Primary School, animism, metaphor, playfulness, among others in coincidence between both thoughts. Regarding the methodology, we talk about the evolution between the ethnomethodological method and the qualitative approach as an alternative option, based on experience and participant observation, in-depth interviews that will allow the construction from the space of appearance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ausubel, D. (1978). Psicología Educativa. Un Punto de Vista Cognoscitivo. Trillas.

Cervera, J. (2006). Aproximación a la poesía infantil, tres poetas, tres, modos. Biblioteca Virtual Universal: Editorial del Cardo.

Chourio-de Martínez. (2011). Poemario Daigladas. Venezuela: Inédito.

(2019). Chourio-de Martínez. Chourio-de Martínez. [Tesis Doctoral El Horizonte Lingüístico y Pedagógico del Discurso Poético: Una Aproximación Etnometodológica al Sonido y el Sentido en la Literatura Infantil Venezuela:Universidad Latinoamericana y del Caribe (ULAC)]

(2020). Poemario Infantil Juego de Palabras: "Poemas Metafóricos". Venezuela: Inédito.

(2020). Poemario Infantil Juego de Palabras: "Poemas Heróicos". Venezuela:Inédito.

Gómez-Martín, E. (2005). Didáctica de la Poesía en la Educación Infantil y Primaria: Propuesta Metodológica. Revista Interuniversitaria de formación del profesorado, nro. 18, pp. 107-252 Salamanca. UL'GC. https://accedacris.ulpgc.es/bitstream/10553/5230/1/0235347_01992_0070.pdf

Gómez-Yebra, A. (2010). La poesía ante el niño: aspectos teóricos y prácticos (Segunda parte). Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes: Editorial del Cardo. https://www.biblioteca.org.ar/libros/155452.pdf

Lardone, L. (1997). Poesía e Infancia. Argentina: CEDILIJ. http://www.lilialardone.com.ar/Documento/Poesía/%20infanciapdf.

López-Tamés, R. (1990). Introducción a la Literatura Infantil. España: Universidad de Murcia. http://www.cervantesvirtual.com/introduccion-a-la-literatura-infantil/01212076-82b2-11d.

Méndez-Garita, Rubio-Torres y Arias-Uva. (2009). Literatura para niñas y niños: Se la didáctica a la fantasía. Gobierno de Los Países Bajos: Coordinación Educativa Cultural Centroamericana (CECC/SICA).

Pelegrín, A. (1992). Juego y Poesía Popular de la literatura Infantil-Juvenil (1750-1987). [Tesis Doctoral. 1987. Universidad de Barcelona Universidad Complutense. España] https://eprints.ucm.es/3311/

Rodari, G. (1983). Gramática de la Fantasía. Introducción al Arte de Inventar. Editorial Argos Vergara.

Santamaría, E. (2012). Didáctica de la Poesía Estudio y Propuesta. 24. 433-472. New York University. https://revistas.ucm.es/index.php/DIDA/article/view/39934

Sequera, A. (2001). Teresa. Primer premio en la Bienal Latinoamericana "Canta Pirulero" del Ateneo de Valencia Estado Carabobo, 1998. Alfaguara.

Tejerina-Lobo. (2006). Animación a la lectura con textos teatrales. En La. Girona Latorre (Ed.), La motivación a la lectura a través de la literatura infantil (pp. 67-88). Instituto Superior de Formación del Profesorado.

(2006). Algunas Consideraciones Pedagógicas sobre Poesía. Biblioteca Virtual Universal: Editorial del Cardo. https://www.biblioteca.org.ar/libros/155452.pdf.

Vygotsky, L. (1973). Pensamiento y Lenguaje. Pléyade.

Published

2021-06-01

How to Cite

Chourio de Martínez, I. J. (2021). López-Tamés and Jesualdo: meeting points in poetry for children. Revista Ciencias De La Educación, 31(57), 143–165. https://doi.org/10.54139/revcseduc.v31i57.102