University, scientific journals and knowledge disclosure

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54139/revcseduc.v31i57.104

Keywords:

university, knowledge, disclosure, scientific journals, indexing.

Abstract

Considering the university as a natural precinct of science, research, generation and dissemination of knowledge, this article aims to socialize information on scientific journals as ideal organs for this purpose in different areas of knowledge, offers basic guidance when it is intended to publish intellectual production. This based on latent concerns in the university field, such as where to publish. From there it’s content on fundamental elements about the indexing of journals and their advantages for institutions, disciplines and authors; increases the chance of being visible at the global level. Information on international and national indices and databases and Venezuelan repositories is also presented. It includes other aspects concerning the scientific article as a basic component of scientific journals and information required to consider during its preparation. Closes by pointing out how the topical scientific journals, knowledge dissemination and university entered into the debate of globalization with the advancement of technology; staying ahead of the curve is conditio sine qua non.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Biblioteca Complutense. (s.f.). Medline/Pubmed. Facultad de Odontología. Biblioteca. http://webs.ucm.es/BUCM/odo/doc11499.pdf

Biblioteca virtual en salud. (s.f.). LILACS, Información en Salud de América Latina y el Caribe. https://lilacs.bvsalud.org/es/#nav [Consulta: 2020, julio 15]

Canals, A. (2003). La gestión del conocimiento. [Ponencia]. Presentación libro Gestión del Conocimiento, Barcelona, España, UOC. https://www.uoc.edu/dt/20251/index.html

Clarivate Analitycs Company. (2019). What is BIOSIS Citation Index? Web of Science Group. https://clarivate.libguides.com/ld.php?content_id=51453728 [Consulta: 2020, junio 14]

ClaCaLIA. (2013). Clacalia. Bëhance. https://www.behance.net/gallery/6927611/Clacalia [Consulta: 2020, julio 16]

Congreso de la República de Venezuela. (1970, 08 septiembre). Ley de Universidades. Gaceta Oficial de la República de Venezuela, 1429.

Delgado, E., Ruiz-Pérez, R. y Jiménez-Contreras, E. (2006). La edición de revistas científicas. Directrices, modelos y criterios de evaluación. Fundación española para la ciencia y la tecnología. https://www.revistacomunicar.com/pdf/documentos/2011-04-Delgado.pdf

DOAJ. (2020). DOAJ (Directory of Open Access Journals). https://doaj.org/ [Consulta: 2020, julio 15]

Echeverría, J. (2008). Transferencia de conocimiento entre comunidades científicas. ARBOR ciencia, pensamiento y cultura, 184 (731), 539-548. http://arbor.revistas.csic.es/index.php/arbor/article/view/203/203#

Espinosa, V. (2010). Difusión y divulgación de la investigación científica. Idesia (Arica), 28(3), 5-6. https://doi.org/10.4067/S0718-34292010000300001

Galindo, L. (2018). Implementación del Repositorio Institucional de la Universidad Alejandro de Humboldt (Saber UAH). [Trabajo de grado de pregrado, Universidad Alejandro Humboldt. Caracas, Venezuela]. Repositorio Institucional UCV. http://saber.ucv.ve/bitstream/123456789/18086/1/Tesis%20Galindo%20Levi.pdf

Galindo, L. y Ramos, C. (2018). Repositorios académicos de acceso abierto en Venezuela. Tribuna del Investigador. 19(2). https://www.tribunadelinvestigador.com/ediciones/2018/2/art-9/

Jiménez, J. y Castañeda, M. (2003). Algunas consideraciones sobre la evaluación de la calidad de las revistas. Revista de enfermería del Instituto Mexicano del Seguro Social. 11(1), 1-3. https://www.medigraphic.com/pdfs/enfermeriaimss/eim-2003/eim031a.pdf

Latindex. (1997). Latindex. Información. https://www.latindex.org [Consulta: 2020, julio 14] Martin, A. (2018, 13 de marzo) ¿Qué es una revista indexada? Definición y requisitos. https://bibliosjd.org/2018/03/13/revista-indexada/#.Xwz6R21KjIU

Martínez-Guerrero, C. y Romero García, M. (2018). Estado de los repositorios institucionales venezolanos y sus revistas científicas. Información, Cultura y Sociedad, 38, 89-106. http://dspace5.filo.uba.ar/bitstream/handle/filodigital/11235/uba_ffyl_a_ics_38-89.pdf.pdf?sequence=1&isAllowed=y. https://doi.org/10.34096/ics.i38.3731

Martínez, M. (2004). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. Trillas.

Martínez, M. (2010). Epistemología de las Ciencias Humanas en el Contexto Iberoamericano. Paradigma, XXXI (1), 07-32.

Maastricht University. On line Library. (s.f.). SCI-Science Citation Index Explaned (via the Web of Science) Databases. https://library.maastrichtuniversity.nl/collections/databases/sci/ [Consulta: 2020, julio 14]

Mendoza, S. y Paravic, T. (2006). Origen, clasificación y desafíos de las Revistas Científicas. Investigación y Postgrado, 21(1), 49-75. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-00872006000100003&lng=es&tlng=es.

Moreno, A. (2008). El aro y la trama. Episteme, modernidad y pueblo. Convivium Press.

Orozco, D. (2019, 21 de diciembre). El papel de la Universidad en la divulgación científica. Prensa Ibérica. https://www.diarioinformacion.com/opinion/2019/12/22/papel- universidad-divulgacion-cientifica/2218317.html

Pérez, J. (2011). Las revistas científicas y su visibilidad. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 12 (1). https://www.redalyc.org/pdf/410/41030367001.pdf

Ramos, C. (2012) Crisis actual y futuro de las revistas médico-científicas venezolanas. Editorial. Revista de la Sociedad Venezolana de la Historia de la Medicina, 61 (1-2). https://revista.svhm.org.ve/ediciones/2012/1-2/art-1/

Redalyc.org. (2020). ¿Qué es Redalyc.org? https://www.redalyc.org/redalyc/acerca- de/mision.html

REDIB. Red Iberoamericana de Innovación y Conocimiento Científico. (2020). REDIB.

Plataforma de contenidos científicos y académicos en acceso abierto producidos en el ámbito iberoamericano.

Revencyt. (2020). Acerca de Revencyt. Información General. http://www.revencyt.ula.ve/acercade

Rivas, P. (2012). Fonacyt-Clacalia evalúa favorablemente a Educere y ULA la galardona otra vez. Educere, 16 (55), 245-248. https://www.redalyc.org/pdf/356/35626140001.pdf

Sabino, C. (1992). El proceso de investigación. Panapo

Sabino, C. (1994). Cómo hacer una tesis y elaborar todo tipo de escritos. (2a Ed.). Panapo.

SciELO - Scientific Electronic Library Online (2018). SciELO 20 años. http://ve.scielo.org/ [Consulta: 2020, julio 14]

Scopus: Access and use Support Center (2020). What is Scopus Preview? https://service.elsevier.com/app/answers/detail/a_id/15534/supporthub/scopus/#tips

Universitat de Barcelona. Facultat d'Informació i Mitjans Audiovisuals. (2020). MIAR. Matriz de Información para el Análisis de Revistas. Versión 2020 live. ¿Qué es Miar? http://miar.ub.edu/about-miar

Universidad de La Rioja. (2020). https://fundaciondialnet.unirioja.es/dialnet/dialnet/

Universidad Nacional Autónoma de México. (2012). Acerca de CLASE. http://132.248.9.1:8991/f/2k238hcn5ij9gqy3b3p2q26sxtqrh3tf3tdtl55ggux5687pbf-28099?func=file&file_name=base-info [Consulta: 2020, julio 14]

Universidad Nacional Autónoma de México (2012). Acerca de PERIODICA. http://132.248.9.1:8991/f/ycs1lcray8fxme1htlbmvqbg5ni4ki5m4fsk78rayrc61n3jv91091? func=file&file_name=base-info

Published

2021-06-01

How to Cite

Rojas Hidalgo, L. (2021). University, scientific journals and knowledge disclosure. Revista Ciencias De La Educación, 31(57), 181–201. https://doi.org/10.54139/revcseduc.v31i57.104