Investigative evaluation and to technology on the university context
DOI:
https://doi.org/10.54139/revcseduc.v31i57.105Keywords:
evaluative research, research, technology and university contextAbstract
The purpose of this article is to aboard on evaluative research for the best performance within the educational space, relying on technology. The need to produce knowledge in areas of knowledge from evaluative research must be considered of special importance in all disciplines, with the discussion of the subject in the university education being on the rise; additionally, the knowledge about the conceptualization, characterization and the evaluative educational research; the use of information technology in communication with learning. Likewise, evaluative research activates critical thinking that leads us to strengthen reasoning skills that after an adequate assessment of achievement we will come to recognize whether we are competent or not, which poses a self-assessment process, a feedback process. Hence the need to achieve a positive final result, that confirms the achievement of competence in evaluative research in a clear relationship with technological processes within the university context.
Downloads
References
Alvira, F. (1985). Investigación Evaluativa: Una perspectiva experimentalista. Dialnet.
Alvira, F. (2004). Investigación Evaluativa: Una perspectiva experimentalista. Dialnet.
Argudín, Y. (2008). Educación basada en competencias. Trillas.
Bausela, E. (2003). Metodología Investigación Evaluativa: Modelo CIPP1. Revista Complutense de Educación, 14(2), 361-376. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED0303220361A
Buendía, L., Expósito, J. y Sánchez, M. (2012). Investigación Evaluativa de programas de formación profesional para el empleo en el ámbito laboral. Revista de Investigación Educativa, 30 (1), 161-179. https://revistas.um.es/rie/article/view/115971. https://doi.org/10.6018/rie.30.1.115971
Cabero, J. (2007). Las necesidades de las TIC en el ámbito educativo: oportunidades, riesgos y necesidades. Las Nuevas Tecnología aplicadas a la Educación. McGraw-Hill.
Cabero, J., Llorente, C. y Román, P. (2007). La Tecnología cambió los escenarios: el efecto Pigmalión se hizo realidad. Revista Científica de Comunicación y Educación, 28,167-175. https://idus.us.es/xmlui/bitstream/11441/16416/1/file_1.pdf
Expósito, J. (2004). Análisis Cientimétrico, conceptual y metodológico de la Investigación española sobre Evaluación de Programas Educativos (1975/2000). [Tesis doctoral Universidad de Granada]. Documento disponible en: https://www.researchgate.net/publication/46592879_Analisis_cientimetrico_conceptual_y_metodologico_de_la_investigacion_espanola_sobre_evaluacion_de_programas_educativos_19752000 [30-4-2020]
Mejía, H. (2017). La Metodología Investigación Evaluativa una alternativa para la valoración de proyectos. Revista Iberoamericana de Bioeconomía y cambio climático, 3 (5), 734-744. http://revista.unanleon.edu.ni/index.php/REBICAMCLI/article/view/23. https://doi.org/10.5377/ribcc.v3i5.5945
Mora, A. y Buitrago, J. (2013). Tecnología de la información y la comunicación y educación. Los retos de la cultura audiovisual. Revista Evaluación y Retos Globalizadores, 2. Año 2, 187-208. Universidad de los Andes, Venezuela.
Vegas, R., Torres, T. y Cerna, R. (2013). Revisión Documental acerca de la Investigación Evaluativa. Revista Contribuciones a las Ciencias Sociales, issue 2013-03. Documento disponible en: www.eumed.net/rev/ccss/23/investigacion-evaluativa-politicas-publicas-mexico.html [13-5-2020]
Weiss, C. (1990). Investigación Evaluativa. Trillas.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Iris Coromoto Camacho de Arao , José Gregorio López Bolívar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.