Investigative evaluation and to technology on the university context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54139/revcseduc.v31i57.105

Keywords:

evaluative research, research, technology and university context

Abstract

The purpose of this article is to aboard on evaluative research for the best performance within the educational space, relying on technology. The need to produce knowledge in areas of knowledge from evaluative research must be considered of special importance in all disciplines, with the discussion of the subject in the university education being on the rise; additionally, the knowledge about the conceptualization, characterization and the evaluative educational research; the use of information technology in communication with learning. Likewise, evaluative research activates critical thinking that leads us to strengthen reasoning skills that after an adequate assessment of achievement we will come to recognize whether we are competent or not, which poses a self-assessment process, a feedback process. Hence the need to achieve a positive final result, that confirms the achievement of competence in evaluative research in a clear relationship with technological processes within the university context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvira, F. (1985). Investigación Evaluativa: Una perspectiva experimentalista. Dialnet.

Alvira, F. (2004). Investigación Evaluativa: Una perspectiva experimentalista. Dialnet.

Argudín, Y. (2008). Educación basada en competencias. Trillas.

Bausela, E. (2003). Metodología Investigación Evaluativa: Modelo CIPP1. Revista Complutense de Educación, 14(2), 361-376. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED0303220361A

Buendía, L., Expósito, J. y Sánchez, M. (2012). Investigación Evaluativa de programas de formación profesional para el empleo en el ámbito laboral. Revista de Investigación Educativa, 30 (1), 161-179. https://revistas.um.es/rie/article/view/115971. https://doi.org/10.6018/rie.30.1.115971

Cabero, J. (2007). Las necesidades de las TIC en el ámbito educativo: oportunidades, riesgos y necesidades. Las Nuevas Tecnología aplicadas a la Educación. McGraw-Hill.

Cabero, J., Llorente, C. y Román, P. (2007). La Tecnología cambió los escenarios: el efecto Pigmalión se hizo realidad. Revista Científica de Comunicación y Educación, 28,167-175. https://idus.us.es/xmlui/bitstream/11441/16416/1/file_1.pdf

Expósito, J. (2004). Análisis Cientimétrico, conceptual y metodológico de la Investigación española sobre Evaluación de Programas Educativos (1975/2000). [Tesis doctoral Universidad de Granada]. Documento disponible en: https://www.researchgate.net/publication/46592879_Analisis_cientimetrico_conceptual_y_metodologico_de_la_investigacion_espanola_sobre_evaluacion_de_programas_educativos_19752000 [30-4-2020]

Mejía, H. (2017). La Metodología Investigación Evaluativa una alternativa para la valoración de proyectos. Revista Iberoamericana de Bioeconomía y cambio climático, 3 (5), 734-744. http://revista.unanleon.edu.ni/index.php/REBICAMCLI/article/view/23. https://doi.org/10.5377/ribcc.v3i5.5945

Mora, A. y Buitrago, J. (2013). Tecnología de la información y la comunicación y educación. Los retos de la cultura audiovisual. Revista Evaluación y Retos Globalizadores, 2. Año 2, 187-208. Universidad de los Andes, Venezuela.

Vegas, R., Torres, T. y Cerna, R. (2013). Revisión Documental acerca de la Investigación Evaluativa. Revista Contribuciones a las Ciencias Sociales, issue 2013-03. Documento disponible en: www.eumed.net/rev/ccss/23/investigacion-evaluativa-politicas-publicas-mexico.html [13-5-2020]

Weiss, C. (1990). Investigación Evaluativa. Trillas.

Published

2021-06-01

How to Cite

Camacho de Arao , I. C., & López Bolívar, J. G. (2021). Investigative evaluation and to technology on the university context. Revista Ciencias De La Educación, 31(57), 202–217. https://doi.org/10.54139/revcseduc.v31i57.105