Suicidal behavior in adolescence from the perspective of psychoeducational theories

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54139/revcseduc.v31i57.106

Keywords:

empirical approach, values, training, family framework

Abstract

Suicidal behavior in adolescence is a complex problem resulting from the interaction of biopsychosocial factors characterized by being a misfit behavioral process, built on dysfunctional cognitive premises or traumatic experiences assumed since childhood. Faced with the situation raised, the theories of Educational Psychology (Bandura, Erikson, Freud, Vygotsky, Ausubel, among others) are examined in the integral understanding of the evolutionary cycles of the individual showing the need to promote the development of the human being with a multidisciplinary approach, through family, health and education during childhood and adolescence, thus encouraging the formation of a healthier adult and a better society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araya, V. (2000). Psicología de la Educación. FEDUPEL.

Ausubel, D., Novack, J y Hanesian, H. (1996). Psicología Educativa, un punto de vista cognoscitivo. Trillas.

Bandura, A (1987). Fundamentos Sociales del Pensamiento y Acción. Martínez Roca.

Berger, K (2004). Psicología del Desarrollo: Infancia y Adolescencia. Médica Panamericana

Cohen, B. (2006). Psiquiatría: Teoría y Práctica. McGraw Hill- Interamericana.

Crowder, R., Van Der Putt, R., Ashby, C., Blewet, A. (2004). Deliberate Self-Harm Patients who discharge themselves from the general hospital without adequate psychosocial assessment. Crisis: The Journal of Crisis Intervention and Suicide Prevention, No 25 (4):183 - 186. Psycnet.apa.org https://doi.org/10.1027/0227-5910.25.4.183

Donas, S. (1999). Adolescencia y Juventud en América Latina. Libro Universitario Regional (LUR).

Erikson, E. (1976). El niño y la Sociedad. Hormé.

Erikson, E. (1971). Identidad, Juventud y Crisis. Paidós.

Freud, S. (1948). Más allá del Principio del Placer. Biblioteca Nueva.

Freud, S. (1952). Esquema del Psicoanálisis. Paidós.

Kaplan, H. y Sadock, B. (2012). Compendio de Psiquiatría. (6° ed.) Salvat.

Kohlberg, L. (1992). Psicología del Desarrollo Moral. Descleé de Brower.

López, J. R. (1997). El Embarazo en la Adolescente. Salud del Adolescente. Publicaciones Universidad de Carabobo.

Monge, J., Cubillas, M., Román Pérez, R y Abril Valdez, E. (2007). Intento de suicidio en Adolescentes de Educación Media Superior y su relación con la Familia. Psicología y Salud, Vol. 17 Núm.1: 45-51. Enero-junio de 2007. www.redalcy.org

Organización Panamericana de la Salud. / Organización Mundial de la Salud. (2016). Prevención de la Conducta Suicida. http://www.who.int/mental_health/suicideprevencion/infographic/es/ .

Piaget. J. (1980). Psicología de la Inteligencia. Psique.

Piaget, J. (1977). El Comportamiento, motor de la Evolución. Nueva Visión.

Rojas, E. (1984). Estudio sobre el Suicidio. (2° ed.) Salvat. Biblioteca Médica de Bolsillo.

Santrock, J. (2004). Psicología de la Educación. McGraw Hill -Interamericana.

Shelley, E. (2007). Psicología de la Salud. (6° ed.). McGraw- Hill.

Skinner, B.F. (1986). Sobre el Conductismo. Orbis

Tejada, M., Ríos, P. y Silva, A. (2004). Teorías Vigentes sobre el Desarrollo Humano. FEDUPEL.

Vygotsky, L. (1979). El Desarrollo de los Procesos Psicológicos Superiores. Grijalbo.

Published

2021-06-01

How to Cite

Caricote Agreda, E. A., & González Lobeto, J. E. (2021). Suicidal behavior in adolescence from the perspective of psychoeducational theories. Revista Ciencias De La Educación, 31(57), 218–239. https://doi.org/10.54139/revcseduc.v31i57.106