Theoretical approach to the phenomenna studied from educational research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54139/revcseduc.v31i57.107

Keywords:

theoretical approach, knowledge, phenomenon, research

Abstract

Approaching knowledge means visualizing it in two aspects, knowledge based on the consolidation a posteriori of what is observed or the emerging consolidation of introspection as a source of particular knowledge; The truth is that the theoretical approach to the phenomenon studied, from any paradigm, must be impregnated with the greatest diversity of the context under the epistemological, ontological, axiological and methodological foundations. In this sense, the main purpose of this publication lies in generating a theoretical argumentation of the phenomenon observed in educational research from the quantitative, qualitative and complex position, concluding; theoretically approaching a phenomenon from educational research is a task of an intellectual nature, where the researcher is involved in logical, mental, association and other operations; demanding to make efforts in the approach towards reality, based on ability, experiences, research, personal skill; thanks to the union of the unit and multiplicity of the parts, according to Morin (2000). In a concrete way, the human being is a compendium of beliefs, knowledge, behaviors and feelings, which in themselves interact to achieve knowledge and is classified as a complex being.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abbagnano, N. (2004). Diccionario de Filosofía. México: Fondo de Cultura Económica.

Bericat, E. (1998). La Integración de los métodos cuantitativos y cualitativos en la investigación social. Barcelona: Ariel.

Hamed, S. (2017). La progresión en el aprendizaje sobre la enseñanza de las ciencias basada en la investigación escolar: Un estudio con maestros en formación inicial. (Tesis doctoral inédita no publicada). Universidad de Sevilla, España. Recuperado de https://idus.us.es/handle/11441/55474

Hashimoto, E. (2013). Un Enfoque Metodológico Alternativo para Investigar en Educación. Tesis doctoral no publicada. Universidad Autónoma de Madrid: Madrid. Recuperado de https://repositorio.uam.es/handle/10486/14081

Heidegger, M. (1927). La interpretación fenomenológica de Heidegger de la escatología paulina. Chile: Scielo. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0049-34492008000200013

Kant, I. (1946). El idealismo trascendental kantiano: Origen del debate. Revista de estudios sobre Fichte. Francia, Paris: Open edition journals. Recuperado de https://journals.openedition.org/ref/608

Kuhn, T. (1978). La estructura de las revoluciones científicas. Buenos Aires: Argentina: Fondo de Cultura Económica, México. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/924/92425714007.pdf

March, T. (2009). Visión y significados de la autoevaluación institucional: Una aproximación fenomenologica. (Tesis doctoral no publicada). Universidad Fermín Toro. Barquisimeto, Venezuela.

Martínez, M. (2009). Estrategias de evaluación de aprendizajes globalizados para consolidar el perfil de competencias en educación superior. (Tesis doctoral no publicada). Universidad Fermín Toro. Barquisimeto, Venezuela.

Martínez, M. (1997). El paradigma emergente: Hacia una nueva teoría de la racionalidad científica. Mexico: Editorial Trillas.

Moreno, J. (2002). Manual de Iniciación Pedagógica al Pensamiento Complejo. Recuperado de http://files.doctorado-en-educacion-2-cohorte.webnode.es/200000055-a98dcaa881/ManualIniciacion_pedagogica_PC.pdf

Morín, E. (1999). Los siete saberes necesarios a la educación del futuro. Barcelona, España: Ediciones Paido.

Morín, E. (2000). El paradigma perdido. Ensayo de bioantropología. Recuperado de https://doctoradousbcienciaseducacion.files.wordpress.com/2013/01/morin-edgar-el-paradigma-perdido.pdf [Consultado 14 de marzo 2019].

Morín, E. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Buenos Aires, Argentina: Nueva Visión.

Morín, E. (2016). Pensamientos de Edgar Morín y su aplicación a la terapia ocupacional psicosocial. Recuperado de http://revistatog.com/num24/pdfs/colab2.pdf

Rodríguez, M. (2019). La labor universitaria como garantia del desarrollo sostenible: Experiencias prácticas. Educare. Órgano Divulgativo de la Subdirección de investigación y Postgrado. Volumen 11 Nº 1. Barquisimeto Edo. Lara. Venezuela. Recuperado de http://revistas.upel.digital/index.php/educare/article/view/8061

Ugas, G. (2008). La complejidad un Moda de Pensar. Venezuela: Editorial Estudios Epistemológicos en Ciencias Sociales.

Published

2021-06-01

How to Cite

Martínez Solorzano, N. E., Ávila Hernández, M. R., & Rodríguez, D. J. (2021). Theoretical approach to the phenomenna studied from educational research. Revista Ciencias De La Educación, 31(57), 240–255. https://doi.org/10.54139/revcseduc.v31i57.107