Regional information and vocational guidance program: a management strategy at the University of Carabobo
DOI:
https://doi.org/10.54139/revcseduc.v31i57.108Keywords:
University management strategy, PRIOVAbstract
The article deals with the university management (period 2008-2019) of the Secretariat of the University of Carabobo, especially its management strategy, the Regional Program of Information and Vocational Guidance (PRIOV) whose purpose is to provide information to bring the offers of study of the university to the community. Such information, focused on research, psychological counseling, vocational guidance sessions both at the university and at other levels of the educational system, and to the managers of these institutions, gives an account of the deployment of this entity of university administration in the aforementioned period. The main conclusion is that the consolidation of the institutional management of the Secretariat of the University of Carabobo has relied on: a) effective policies of university-community relations; b) effective work of the bodies destined for this purpose, in this case the PRIOV, as a strategy of university management by serving as a link between society and the university, and finally, c) a greater and better attention, not only to the pre-university population, but also to the factors that contribute to the whole educational process: parents, representatives, and educational institutions.
Downloads
References
Acosta, Y. (2018). Sufrimiento psicosocial del siglo XXI: Venezuela y la Revolución. Revista de Investigación Psicológica, (19), 111-134. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2223-30322018000100009&lng=es&tlng=es
Arambarris, J., Padrón, O. (2018). Material Educativo Computarizado para la Orientación Vocacional en la Universidad de Carabobo. [Trabajo de grado no publicada Departamento de Informática. Universidad de Carabobo.]
Claverie, J. (2013). La universidad como organización: tres enfoques para el análisis de sus problemas de gestión. En Gestión y Gerencia, 7(1), 4-27. https://dialnet.unirioja.es/revista/18299/V/7
Crasto, C., Marín, F., y Senior, A. (2016). Responsabilidad social en la gestión universitaria: una construcción colectiva. Espacio Abierto Cuaderno Venezolano de Sociología, 25(2), 185-208. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=122/12246766010
Frigerio, G., Poggi, M. y Tiramonti, G. (1992). Las instituciones educativas. Cara y ceca. Elementos para su comprensión. Troquel. pp.115. http://www.bibliopsi.org/docs/carreras/profesorado/did/Las%20instituciones%20educativas.%20Cara%20y%20seca.pdf
García, A., Castro., E. y Palomares, D. (2011). Gestión universitaria en el sistema español de educación superior. En: Bermúdez, M. y Guillén, A. (Comps). VIII Foro sobre Evaluación de la Calidad de la Investigación y de la Educación Superior (pp. 682-686). Asociación Española de Psicología Conductual (AEPC). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6399501
García, M., Gil, I. y Berenguer, G. (2015). Dimensionalidad del servicio universitario: una aproximación desde un enfoque de marketing. Revista Iberoamericana de Educación Superior (RIES). 6(15), 26-49. https://doi.org/10.1016/S2007-2872(15)30002-0
Greco, C. (2005, diciembre 8-10). Organización y estructura universitaria: gestión del cambio. [Ponencia]. V Coloquio sobre Gestión Universitaria en América del Sur. Mar del Plata, Argentina. https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/35770/GRECO%20-%20Organizaci%C3%B3n%20y%20estructura%20universitaria%20-%20gesti%C3%B3n%20de.pdf?sequence=4&isAllowed=yUNSAM.
Guevara, L., y Carrillo, M. (2013). Orientación universitaria desde las dimensiones humanas. [Tesis no publicada Universidad de Carabobo]. http://hdl.handle.net/123456789/5890
Guevara, L. (2014). Servicio de Orientación y Asesoramiento Psicológico en las Facultades de la Universidad de Carabobo. [Trabajo de Ascenso Universidad de Carabobo]. http://hdl.handle.net/123456789/1866
Guevara, L., y Castro, S. (2016). La orientación vocacional en el sector universitario: una propuesta de programa. [Tesis no publicada Universidad de Carabobo.]. http://www.riuc.bc.uc.edu.ve/handle/123456789/5655
Martínez, R., y Góngora, N. (2000). Evaluación de la gestión universitaria. Argentina: Comisión Nacional de Evaluación y Acreditación - CONEAU. https://eco.mdp.edu.ar/cendocu/repositorio/00091.pdf.
Rincón, H. y Briceño, M. (2008). Producción y gerencia del conocimiento en la Universidad de los Andes en Venezuela. En RUSC (Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento) 5(1), 1-8. http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v5i1.316http://rusc.uoc.edu/
Rodríguez, J., Artiles, J. y Aguiar, M. (2015). La gestión universitaria: dificultades en el desempeño del cargo y necesidades de formación. En Revista de Docencia Universitaria REDU, 13(3), 213-231. https://doi.org/10.4995/redu.2015.5427
Universidad de Carabobo. (s.f.). Priov. Misión y Visión. http://digaes.uc.edu.ve/priov.html
Universidad de Carabobo. (s.f.). Programa Alejo Zuloaga. http://www.secretaria.uc.edu.ve/zuloaga.php
Yanes, A., Marcano, A. (2017). La Situación Actual de Venezuela. Una Aproximación Fenomenológica del Criterio de los Adolescentes. [Tesis no publicada Departamento de Orientación. Universidad de Carabobo.]
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Lilian Guevara León
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.