School and citizen training: from the teacher's daily life

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54139/revcseduc.v31i57.110

Keywords:

school, training citizen, social construction

Abstract

Today education and research must be at the level of the real circumstances of society. The research carried out focused on putting together a theoretical construction that allows the social understanding of the reality of the school and citizen training based on the social representations of teachers in order to be explained and understood within the framework of the socio-educational problem. Theoretically supported by the foundations of Berger and Luckman (1991) and the social representations of Jodelet and Moscovici. Delimited within an epistemological position. Under a qualitative directionality. An in-depth interview was applied to six informants; key, special and representative of different public schools in the state of Carabobo, allowing a flow of information for the theoretical construction, which was analyzed through content analysis. The school is a collective construction of the same society, where there is a vision of a shared world, processes of interaction and communication, in which the other, the events, events, objects and meaning is apprehended.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abric, J. (1994). Prácticas Sociales y Representaciones. PUG.

Alpher, M. (2008). Dios está en el cerebro: una interpretación científica de la espiritualidad humana y de Dios. Norma.

Arendt, H. (1949). The Human Condition. Chicago University Press.

Aristóteles. (2000). Política. Gredos.

Asamblea Nacional de la República Bolivariana de Venezuela. (2009). Ley Orgánica de Educación. Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela, 5.929 (Extraordinario).

Bauman, Z. (2008). La cultura como praxis. Paidós.

Berger, P. y Luckmann. (1991). La construcción social de la realidad. Amorrortu.

Blúmer, H. (1969). Symbolic Interaction: Perspective and Method. Englewood Cliffs N.J: Prentice Hall.

Caballero, J. (2014). Etnometodología: Una Explicación de la Construcción Social de la Realidad. Revista Reis.

Carnoy, M. (1974). La Educación como Imperialismo Cultural. Pensilvania Estados Unidos, D McKay Company.

Castillo, J. (2015). La formación de ciudadanos en la escuela: un escenario posible. Universidad de Manizales. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud.

Cortina, A. (2016). El Quehacer Ético. Editorial Santillana.

Cullen, C. (1997). Crítica de las Razones de Educar. Temas de Filosofía de la Educación. Paidós

Davis, G (1993). Public Policy in Australia (2nd edition). Sydney, Allen & Unwin

Ferrater, M. (1964). Diccionario de Filosofía de Bolsillo. Alianza

Flick, U. (2014). Introducción a la Investigación Cualitativa. Ediciones Morata.

Follari, R. (1996). ¿Ocaso de la escuela? Magisterio del Rio de la Plata.

Garfinkel, H. (1998). Estudios en Etnometodología. Universidad Nacional de Colombia. Artropos.

Giroux, H. (2006). America on the Edge: Henry Giroux on Politics, Culture, and Education. Estados Unidos. Springer .https://doi.org/10.1057/9781403984364

Gorden, R. (1975). Intervención social: técnicas y estrategias. Homewood.

Habermas, J. (1991). Teoría de la Acción Comunicativa. Taurus.

Hoyos, G. y Vargas, G. (1997). La teoría de la acción comunicativa como nuevo paradigma de investigación en ciencias sociales: las ciencias de la discusión. Icfes.

Lizcano, F. (2012). Conceptos de ciudadano, ciudadanía y civismo Polis. Chile. Revista de la Universidad Bolivariana

Marshall, T. (1992). Social Policy in the Twentiech Century. Hutchinson uni Library, 1992 3ra edición

OCDE. (2003). Definition and Selection of Competencies: Theoretical and Conceptual Foundations (DeSeCo). Summary of the final report "Key Competencies for a Successful Life and a Well-Functioning Society". OECD

Raven, E. (2019). Escuela y Formación Ciudadana: Una Construcción Social de la Realidad desde las Representaciones Sociales de los Docentes. [Tesis Doctoral presentada ante la Universidad de Carabobo para optar al grado de Doctora en Educación. Valencia- Venezuela].

Schütz, A. (2003). El Problema de la Realidad Social. Amorrotu.

Taylor, S. y Bodgan, R. (1996). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós.

Touraine, A. (1992). Crítica de la modernidad. México. Fondo de Cultura Económica

Valles, M. (1997). Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Editorial síntesis sociología.

Published

2021-06-01

How to Cite

Rodríguez Guevara, M. C., & Raven Gil, E. M. (2021). School and citizen training: from the teacher’s daily life. Revista Ciencias De La Educación, 31(57), 296–323. https://doi.org/10.54139/revcseduc.v31i57.110