Teaching of geometry in the school environment. A reflection on educational action
DOI:
https://doi.org/10.54139/revcseduc.v31i57.111Keywords:
teaching, geometry, school environment, reflection, educational actionAbstract
This essay tries to make an act of reflection on the educational action before the teaching of geometry in the school environment, through certain situations and didactic resources that the teacher must apply when teaching this branch of mathematics; It is necessary to undertake a transformation in the science that studies, organizes and elaborates the normative practical theories of teaching, such as didactics, taking into account the knowledge to be taught; since it must attend the pedagogical strategies used in each didactic moment of any area of knowledge; without avoiding the critical task in the future of the processes of socialization and school literacy. When reflecting on the fact, it is necessary to highlight, the school is a place that should promote the creation and transmission of diverse cultures, where the didactics of geometry is part of it; since it allows the student to become familiar with their living space through spatial relationships.
Downloads
References
Aravena, M., Gutiérrez, A., Jaime, A. (2016). Estudio de los niveles de razonamiento de Van Hiele en alumnos de centros de enseñanza vulnerables de educación media en Chile. Enseñanza de las Ciencias, Revista en Enseñanza de las Ciencias, 34(1), 107-128. https://doi.org/10.12795/IE.2017.i91.01
Asamblea Nacional de la República Bolivariana de Venezuela. (2009). Ley Orgánica de Educación. Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela, 5.929 (Extraordinario).
Cantoral, R., Farfán, R., Cordero, F. Alanís, J., Rodríguez, R. y Garza, A. (2005). Desarrollo del Pensamiento Matemático. México: Trillas, S. A.
Cardona, M., Reina, D. y Cardona, M. (2011). Dificultades en el aprendizaje. Diccionario de Educación especial. Colombia: Continente Editores S.A.
Ferreira, M. (2018). Constructo didáctico de la geometría. Una visión de cambio y transformación en la capacidad de abstracción y el pensamiento crítico. [Tesis Doctoral, Universidad de Carabobo Facultad de Ciencias de la Educación]. http://riuc.bc.uc.edu.ve/bitstream/handle/123456789/5852/mferreira.pdf?sequence=2
García, M., Franco, F. y Garzón, D. (2006). Didáctica de la Geometría Euclidiana. Conceptos básicos para el Desarrollo del Pensamiento Espacial. Bogotá: Magisterio.
Martínez, Y. y Mayorga, L. (2021). Dificultades en torno al proceso de enseñanza y aprendizaje de la Matemática. Mérito - Revista De Educación, 2(6), 171-183. https://doi.org/10.33996/merito.v2i6.263
Mayorga, L. (2018). Estructura epistémica del error desde el aprendizaje de la matemática. [Tesis Doctoral, Universidad de Carabobo Facultad de Ciencias de la Educación]. http://www.riuc.bc.uc.edu.ve/handle/123456789/6433
Mayorga, L., Bravo, K., y Ferreira, M. (2020). Construcción del conocimiento desde una visión retrospectiva de la ciencia y sus avances. Revista Ciencias de la Educación, 30(55), 259-274.
Ministerio de Educación. (2015). Evaluación Censal de Estudiantes. Informe para la Institución Educativa. ¿Qué logran nuestros estudiantes en la ECE? 2º grado de Primaria. Perú: Autor. [Datos en línea]. Recuperado: http://umc.minedu.gob.pe/wp-content/uploads/2016/03/Informe_IE_ECE_2015.pdf
Mora, D. (2002). Didáctica de las Matemáticas en la Educación Venezolana. Caracas: Universidad Central de Venezuela.
Raynal, F. y Rieunier, A. (2010). Pedagogía. Diccionario de Conceptos Claves. Aprendizaje, formación, psicología cognitiva. Madrid: Popular.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 María Adilia Ferreira de Bravo, Kelly Dayhana Bravo Ferreira, Liliana Patricia Mayorga
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.