Functional diversity in the visual area: experience lived for a Medicine student

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54139/revcseduc.v31i57.96

Keywords:

functional diversity, inclusion, life storie

Abstract

This intellectual production shows concepts and results found in the research: functional diversity in the visual area: experience lived by a medical student. The problem arises due to college professors continue to be rooted in traditional models, preventing the development of creative strategies and limiting the capacities to face situations for disadvantaged students. The purpose is to interpret the college student with visual diversity from their life story. This research is carried out from the interpretive paradigm, qualitative approach, using life stories as a biographical method, according to Moreno (2009). The results highlight the role of the mother in the family, the need for teachers' recognition and understanding, the laws that enable social and university inclusion possible, the value of support, personality, and the attitude of the student with this condition. Conclusions: this methodology describes the impact of the: university inclusion-visual functional diversity loop in the university. The contribution consists of presenting the theoretical support and making known the effort made by the students who present this type of diversity to obtain a profession and be recognized.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arellano, A.; Gaeta, M.; Peralta, F.; y Cavazos, J. (2019). Actitudes hacia la discapacidad en una universidad mexicana. Revista Brasileira de Educação, 24, e240023. Epub June 27, 2019. https://doi.org/10.1590/s1413-24782019240023.

Asamblea Nacional Constituyente. (1999, 20 diciembre). Constitución de la República Bolivariana de Venezuela. Gaceta Oficial de la República de Venezuela, 36.860.

Casassus, J. (2009). Fundamentos para uma Educação Emocional. UNESCO/Liberlivro. Brasilia. La Educación del Ser Emocional. Cuarto Propio/Indigo, (2da. ed.) Santiago de Chile.

Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. UNESCO.

Ferrarotti, F. (2011). Las Historias de Vida como Método. Acta Sociológica 56. https://doi.org/10.22201/fcpys.24484938e.2011.56.29459

Giannone, A. (2016). Inclusión universitaria y diversidad visual en el área visual. [Trabajo de ascenso. Universidad Nacional Experimental "Francisco de Miranda". Coro, Estado Falcón. Venezuela].

Hayhoe, S. (2008). Arts, Culture and Blindness: Studies of blind students in the visual arts. Youngstown. Teneo Press.

Hurst, A. (1998). Reflexiones acerca de la investigación sobre la discapacidad y la enseñanza superior, en L. Barton (comp.), Discapacidad y sociedad. Morata.

Mamah, V.; Deku, P.; Darling, S.; y Avoke, S. (2011). University teachers' perception of inclusion of visually impaired in ghanaian universities. International Journal of Special Education, Vol. 26, No. 1.

Maingon, R. (2016). La universidad y la discapacidad. Capítulo: Venezuela. [Tesis Doctoral. Universidad de Valencia-España].

Moreno, A. (2005). El aro y la trama. Episteme, modernidad y pueblo. Centro de Investigaciones populares.

Moreno, A. (2009). Historias-de-vida e Investigación. Cip.

Mushome, A.; Monobe, R. (2013). The Attitude of Lecturers Towards Visually Impaired Students: A Case Study of One of the Universities in the Limpopo Province in South Africa. US-China Education Review A 3(2), 108-113. files.eric.ed.gov/fulltext/ED540480.pdf.

Organización Mundial de la Salud. (1999). Clasificación Internacional de Deficiencias, Discapacidades y Minusvalías. https://www.un.org/esa/socdev/enable/dpbe19992c.htm#:~:text=La%20Clasificaci%C3%B3n20Internacional%20de%20Deficiencias,amplia%20gama%20de%20informaci%C3% B3n%20.

Palacios, A. y Romañach, J. (2007). El modelo de la diversidad. La Bioética y los Derechos Humanos como herramientas para alcanzar la plena dignidad en la diversidad funcional. Ediciones Diversitas.

Parra, C. (2010). Educación Inclusiva: Un modelo de educación para todos. Revista ISEES, 8, 73-84. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3777544.pdf.

Polkinghorne, D. (1983). Methodology for the Human Sciences. Systems of Inquiry, State University of New York Press, Albany.

Ruiz, J. (2012). Metodología de la investigación cualitativa. Universidad de Deusto.

Suriá, R.; Bueno, A.; Rossier, A. (2011). Prejuicios entre los estudiantes hacia las personas con discapacidad: reflexiones a partir del caso de la Universidad de Alicante. Revista Alternativas, Nº. 18, Año 2011. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/18711.

UNESCO. (2005). La educación inclusiva: el camino hacia el futuro. Conferencia internacional de educación. http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Policy_Dialogue/48th_ICE/CONFINT ED_48-3_Spanish.pdf.

Vargas, D. (2007). Representaciones Sociales de la Discapacidad en los Consejos Locales de Discapacidad de Bogotá. Revista Areté Fonoaudiología, No. 7. http://www.repositoriocdpd.net:8080/handle/123456789/217.

Vargas, M. (2012). Miradas epistemológicas desde distintas perspectivas teóricas sobre la discapacidad. Revista Electrónica. https://core.ac.uk/download/pdf/148625296.pdf.

Published

2021-06-01

How to Cite

Giannone Tortolero, Ángela E., & Payares Loyo, L. C. (2021). Functional diversity in the visual area: experience lived for a Medicine student. Revista Ciencias De La Educación, 31(57), 16–36. https://doi.org/10.54139/revcseduc.v31i57.96

Issue

Section

Investigación