Curricular praxeological pedagogy. A look at the level of venezuelan general secondary education

Authors

  • Alexander Ramón Morales Ceballos Universidad Nacional Abierta, Centro Local Carabobo. Valencia, Venezuela.

DOI:

https://doi.org/10.54139/revcseduc.v31i57.98

Keywords:

curricular praxeological pedagogy, experiential perspective, general secondary education, hermeneutical phenomenology

Abstract

The present research set out to generate a theoretical construct with a phenomenological-hermeneutical approach to curricular praxeological pedagogy, from the experiential perspective of the teacher in Venezuelan general secondary education. The research paradigm was the interpretive, qualitative type, with a descriptive documentary and field design. The method used was the phenomenological-hermeneutical one, with the idea of investigating the educational policies issued by the Ministry of Popular Power for Education, in the realization of the most recent official and current curricular design, called Orientations for the Curricular Transformation process in Education General Media (2016) and the Study Plan for Media Education (2017); for which the theories of communicative action of Habermas (1998), Ideas relative to a pure phenomenology and a philosophy of Husserl (1997), the hermeneutical turn of Gadamer (1997) and the praxeological pedagogy of Juliao (2013) were applied. The findings were analyzed from the hermeneutical phenomenology, categorizing and triangulating until culminating in a theory: Complex curricular praxeological pedagogy of the area of training, orientation and coexistence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Atlas ti 8. (2019) Programa de computación. http://www.atlas-ti.software.informer.com

Constitución de La República Bolivariana de Venezuela. (1999). http://www.oas.org › dil › esp › constitucion_venezuela

Fabelo, G. (2009). Hermenéutica y Valoración Investigativa. Ed. Ciencias Sociales.

García, L. (2016). El desarrollo de la orientación educativa en el aprendizaje-servicio. Un estudio de caso en un instituto de educación secundaria en la comunidad de Madrid.

Gadamer, H. (2007). El giro hermenéutico. Editorial Cátedra.

Garrido, L. (2011). Habermas y la Teoría de la Acción Comunicativa. https://www.redalyc.org/pdf/1995/199518706036.pdf

Habermas, J. (1989). Teoría de la Acción Comunicativa. Editorial Aguilar. Hurtado, J. (2000). Metodología de la Investigación Holística. Fundación SYPAL.

Husserl, E. (1997). Ideas relativas a una fenomenología pura y una filosofía fenomenológica. Editorial Fondo de la Cultura Económica.

Juliao, C. (2013). Una pedagogía praxeológica. Corporación Universitaria Minuto de Dios - UNIMINUTO.

Leal, J. (2005). La autonomía del sujeto investigador y la metodología de investigación. Centro editorial Litorama.

Ley Orgánica de Educación. (2009). http://www. minci.gov.ve.

Martínez, M. (2010). Ciencia y arte de la investigación cualitativa. Editorial Trillas.

Ministerio del Poder Popular para la Educación. (2015). Proceso de Cambio Curricular en Educación Media General.

Ministerio del Poder Popular para la Educación. (2017). Áreas de formación en Educación Media General.

Morales, J. (2011) Fenomenología y hermenéutica como epistemología de la investigación. En Revista Paradigma. Vol. XXXII, Nro. 2, diciembre. Universidad Pedagógica Experimental Libertador.

Published

2021-06-01

How to Cite

Morales Ceballos, A. R. (2021). Curricular praxeological pedagogy. A look at the level of venezuelan general secondary education. Revista Ciencias De La Educación, 31(57), 37–62. https://doi.org/10.54139/revcseduc.v31i57.98

Issue

Section

Investigación