Management of investigative processes in disruptive times by pandemic. An experience in the venezuelan context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54139/revcseduc.v31i57.99

Keywords:

investigative processes, university education, disruption, pandemic

Abstract

The COVID-19 pandemic implied the use of virtuality, representing an abrupt change in many educational processes, in their institutions and responsible actors who weren’t prepared for this exclusively virtual context. Consequently, an educational experience was systematized with the eight participants of the Investigative Process Update Course (Cohort III- 2020), whose objective was to determine if the management of investigative processes in the aforementioned context, represented a disruptive process. A descriptive study was assumed (Bisquerra, 1989), with a documentary and field design (Arias, 2006), using the survey as a technique and the questionnaire as an instrument to collect data. In the results obtained, the participants consider that, if investigative processes can be managed in a 100% virtual mode, but there are contradictions in the arguments about whether it was a disruptive process; denoting the complexity of intervening factors, such as attitudinal aspects and contextual conditions of the country. The valoration of this experience is an example of the innumerable efforts made by those involved in the management of formal academic processes, in the face of unprecedented situations experienced.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilera, C., Manzano, A., Martínez, I., Lozano, M. y Casiano, C. (2017). El Modelo Flipped Classroom. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349853537027.pdf https://doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v4.1055

Arias, F. (2006). El Proyecto de Investigación. Introducción a la metodología científica. (Quinta edición). Editorial Episteme.

Ariño, L. (2019). Transformación Digital: Puntos de interés y consideraciones para la reflexión en la transformación digital de la universidad. RUIDERAe: Revista de Unidades de Información, Número 13, 1er semestre 2018. https://revista.uclm.es/index.php/ruiderae/article/view/1833

Bisquerra, R. (1989). Métodos de Investigación Educativa. Guía Práctica. Ediciones CEAC.

CEPAL-UNESCO. (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. https://www.cepal.org/es/publicaciones/45904-la-educacion-tiempos-la-pandemia-covid-19 https://doi.org/10.24875/j.gamo.M20000200

Chipia, J. y Santiago, C. (2020). Educación universitaria: Transición y disrupción digital, aproximación crítica. Revista GICOS, 5(2), 130-140. http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/gicos/article/view/16449

Diccionario de la Lengua Española. https://dle.rae.es/disrupción

Divo, J. (2020, agosto). La virtualidad en un contexto de escasa conectividad de Internet ¿qué hacer? Ponencia presentada en el Foro Los Retos de la Educación Virtual Universitaria en tiempos de Pandemia. Red Universitaria por los Derechos Humanos (RedUni)

Goncalves, N. (2015). Principios para un Modelo Integrador de las Tecnologías de Información y Comunicación al Currículo de la Educación Universitaria Venezolana. Tesis Doctoral. Universidad Nacional Experimental de las Fuerzas Armadas.

Goncalves, N. (2020). Modelo Didáctico para la Integración de las Tecnologías de Información y Comunicación al Currículo Universitario en la Era Digital. [Tesis Doctoral. Universidad de Carabobo]. http://www.riuc.bc.uc.edu.ve/bitstream/123456789/8474/4/ngoncalves.pdf

Llorens, F. (2019). ¿Cómo pueden responder las universidades a los retos derivados de la transformación digital? Modelos educativos flexibles. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/95230

Páez, H. (2017). El Investigador Educativo. Una Visión reflexiva sobre la Praxis Docente. Transdisciplinaria. Revista Ciencias de la Educación, 27 (50), 449-466. http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/50/art27.pdf

Serrano, A. y Martínez, E. (2003). La Brecha Digital: mitos y realidades. Universidad Autónoma de Baja California. Instituto de Cultura de Baja California.

Published

2021-06-01

How to Cite

Goncalves Rodríguez, N. (2021). Management of investigative processes in disruptive times by pandemic. An experience in the venezuelan context. Revista Ciencias De La Educación, 31(57), 63–83. https://doi.org/10.54139/revcseduc.v31i57.99

Issue

Section

Investigación